Animatsioonide loomine GIF failide alusel.
Eelmises tunnis mainisin, et GIF formaadis faili võib salvestada mitu kujutist (kaadrit) korraga ja anda ette parameetreid nende vahetamise jaoks kuval. Seda asjaolu hakkasid kasutama interneti lehekülgede loojad selleks, et luua vahetuvate piltidega kujutisi - animatsioone.
Animeeritud GIF faili loomise algoritm:
Üksikute kaadrite ettevalmistamiseks võib kasutada suvalist graafilist redaktorit, milles saab salvestada faile rasterformaadis üksikute GIF failidena. Lihtsaimaks sellelaadseks programmiks on Paint, mis kuulub Windowsi koosseisu.
Üksikute kaadrite loomisel tuleb meeles pidada, et tänapäeval ei ole kaugeltki kõik lehitsejad võimelised interpreteerima (aru saama) kuidas tuleb teostada GIF kaadrite vahetamist - st. ei ole võimelised kuvama animeeritud GIF faile. Kui lehitsejal ei ole animeeritud GIF failide tuge, siis kuvavad nad vaid esimese kaadri. Peale selle võib kasutaja katkestada animatsiooni näitamise tsükli ja siis kuvatakse ekraanil suvalist animatsiooni koosseisus olevat kaadrit. Mõnedel juhtude teostatakse animeeritud faili näitamist vaid üks kord ja lõpetatakse viimase kaadri näitamisega. Seega tuleb animatsiooni loomisel pöörata tähelepanu kõikidele kaadritele, ükski kaader ei tohi jääda poolikuks.
Suurem osa graafikatöötlusprogrammidest, sellised nagu CorelDraw (versioonid 2-5); PhotoPaint; Adobe Photoshop; Paint Shop Pro ja teised, toetavad GIF formaati kuid ei ole võimelised töötama mitme kujutisega korraga, mis asuvad ühes failis. GIF faili lugemine antud formaadis võimaldab nendes programmides muuta vaid esimest kaadrit, kusjuures faili edasisel salvestamisel kaovad jäljetult kõik teised kaadrid ja juhtplokid. Kasutaja seejuures ei tavatsegi seda kaotust märgata kuna programmid ei hoiata teda selle eest. Tuleb võtta kasutusele järgmine reegel: üksikute kaadrite koopiad on parem salvestada üksikutes failides ja redigeerida ainult neid suvalise programmi abil.
Üksikute kaadrite kogumiseks ühte faili (juhtiva informatsiooni lisamisega) võib kasutada selleks ettenähtud spetsiaalseid pakette. Windows platvormi jaoks on üks kõige enam tuntud pakett GIF Construction Set, mis on loodud kompaniis Alchemy Mindworks Inc. Täpsemat infot selle paketi kohta võib saada aadressil: http://www.mindworkshop.com/alchemy/gifcon.html
Pakett sisaldab endas vahendid mitmest kaadrist koosneva GIF formaadis animatsiooniga töötamiseks ja tüüpilisi vahendeid üksikute kaadritega töötamiseks: heleduse, kontrastsuse, kujutiste pööramise, joonmõõtmete muutmine jne. on olemas võimalus AVI videoformaadis failidega töötamiseks jne.
Programm GIF Construction Set
Pakett on võimsaks vahendiks GIF failidega töötamiseks.
Pakett GIF Construction Set võimaldab:
See programm on olemas juba küllaltki kaua ja seepärast on sellest programmist ilmunud juba mitu erinevat uuendusversiooni. Antud momendiks on viimaseks versiooniks 2.0a, loodud augustis 1999. See versioon säilitas kõik eelnevatele versioonidele omased funktsioonid, kuid omab mõneti teistsugust graafilist kasutajaliidest. Suuremate osade ülesannete lahendamiseks piisab ka varasemate versioonide olemasolust, sellised nagu 1.0K kuni 1.0P. nende programmide kasutamine on mõeldav ka tänapäeval ehki nende programmide loomise ajaks on aasta 1996.
Programmi töö erijooneks on selle lihtsus. Tüüpiliste operatsioonide omandamine animatsioonide loomiseks nõuab küllaltki vähe aega.
Peale programmi käivitamist …
Ülesanne 1. Laadime selle programmi proovi-versiooni 1.0Q alla internetist ja installeerime arvutisse.
… ja GIF faili lugemist ilmub kuvale loend faili plokkidest. Juhul kui teie kuvale ei ilmunud samasugust pilti nagu on esitatud siin, siis valige punktist File korraldus Open ja avanevast failerist Open valige GIF animatsioon Ball.gif.
Animatsioonifailil on alati olemas pealkirja plokk (HEADER) ja üks või mitu plokki üksikute kujutistega (IMAGE). Teised plokid võivad puududa. Akna paremal ülemisel nurgal on kujutise minipilt, sellest kiire ülevaate saamiseks. On olemas võimalus lisada, eemaldada või muuta suvalise ploki parameetreid.
Plokk Header
Klõpsake vasakpoolses aknas real HEADER ja seejärel klõpsake tööriistaribal nupul Edit.
Plokk HEADER sisaldab informatsiooni loogilise ekraani suuruse kohta pikselites. Need parameetrid ei määra kujutiste endi mõõtmeid kuid lehitsejatele määravad ette ristkülikukujulise ala, mille sees asuvad kõik antud GIF faili kujutised. Igal kujutisel on kindel suurus nii horisontaal kui ka vertikaalsuunas ja etteantud nihke suurus pikselites loogilise kraani vasakust ülemisest nurgast. Lihtsaimal juhul on nihke suuruseks 0. Siis peab loogilise ekraani suurus olema võrdne kõikidest kujutistest kõige suuremaga horisontaalsuunas ja kõikidest kujutistes kõige suuremaga vertikaalsuunas. Nihkel, mis on suurem kui null lisatakse kujutise suurusele nihke suurus.
Kuigi kasutaja võib iseseisvalt määrata loogilise ekraani suuruse on vajalik meeles pidada asjaolu, et kujutiste kuvamisel, mis väljuvad loogilise ekraani piirjoontest tekib parandamatu viga GPF (Gernral Protection Fault). Seepärast arvutab programm faili salvestamisel loogilise ekraani vajalikud mõõtmed automaatselt arvestades seejuures üksikute kaadrite suurusi ja nende nihkeid sõltumata väärtustest, mida kasutaja sisestab.
Plokk Loop
Klõpsake vasakpoolses aknas real LOOP ja seejärel klõpsake tööriistaribal nupul Edit.
Plokk LOOP määratleb animatsiooni tsükli parameetrid. Plokis on üksainus parameeter tsüklite kordamise arv, mida võib muuta vahemikus 0 - 32760. Nullväärtus määratleb lõpmatu tsükli. Kui plokk Loop puudub, siis näidatakse animatsiooni kõik kaadrid üks kord ja kuvale jääb viimane kaader. Ploki olemasolul on see järjestuses alati teine peale plokki HEADER.
Plokk Control
Klõpsake vasakpoolses aknas real CONTROL ja seejärel klõpsake tööriistaribal nupul Edit.
Igat kujutist kirjeldava ploki IMAGE ees peab kindlasti olema plokk CONTROL, milles asuvad kujutise juhtimisparameetrid.
Lülitiga - Transparent Colour määratletakse läbipaistva värvi olemasolu ja selle värvi number, mida saab sisestada kas käsitsi või siis markeri (pipetti kujutav nupp) abil. Markeriga sisestamisel muutub "läbipaistvaks" ainult see piksel, millele klõpsati markeriga. Kuna aga reeglina määratakse läbipaistvaks värviks taustavärv, mis hõivab suurema osa kujutisest, pole probleemiks vajaliku värvi sattumine pikselisse.
Lülitiga - Wait user for input määratletakse kaadri vahetamiseks kasutajapoolset klahvivajutuse ooterežiim. Kuna aga enamus lehitsejaid EI toeta seda režiimi, siis pole sellesse parameetri sisselülitamisel ka mingit mõtet.
Parameeter Delay - annab ette ajaviite sekundi sajandikes murdosades. Tuleb märkida, et tegelik kaadrite vahetuse kiirus lehitsejas kuvamisel on alati suurem kui on sisestatud sellesse parameetrisse, näiteks kui kuval on samaaegselt mitu animeeritud GIF faili, protsessori väikese võimsuse või siis videokaardi väikese võimsuse korral. HTML dokumentide koostamisel tuleb arvestada sellega, et kaadrite vahetamise operatsioon võib nõuda kasutaja arvuti protsessorilt olulisi protsessori võimsuse kulusid, mis omakorda aeglustab teiste operatsioonide täitmist ja tekitab teatud määral "ebamugavusi". Soovitatav on lisada animatsiooni lõppu viiteks mõnesekundilised viited, siis saab arvuti protsessor vabaneda teiste operatsioonide sooritamiseks Reegel on üks: viivitus peab olema vähemalt 0,1 sek ja rohkem, kui anda ette viivitusi, mis on väiksemad kui 0,1 sek, siis võib see esile kutsuda kasutaja arvuti protsessori tarbetu ja tihti ka kasutu ülekoormamise. (Mõned animeeritud failid liiga väikeste viiteaegadega teie interneti leheküljel ja "ebamugavused" on teie lehekülje külastajale kindlustatud!)
Parameeter Remove By määratleb andmete taastamise mooduse kujutise kohal peale selle kuvamiseks vajaliku viiteaja lõppemist. Mooduseid, mida võib lugeda sobivateks on kolm. Moodust Previous Image (ekraani fragmendi eelmise seisundi taastamine) ei toeta enamus lehitsejatest. Tüüpiliseks taastamise mooduseks on Background, võimaldab ekraani eelmise seisundi taastamise kas foonivärviga või taustamustriga, mis koostoimes läbipaistva värvusega ja muutuva nihkega loogilise ekraani see võivad tekitada hea illusiooni liikuvast kujutisest. Kui aga kõik kaadrid on ühesuurused, ühesuguse taustavärviga ja ühesuguse nihkega, siis on mugavam kasutada moodust Nothing või Leave as is.
Plokk Image
Klõpsake vasakpoolses aknas real IMAGE ja seejärel klõpsake tööriistaribal nupul Edit.
Plokk IMAGE sisaldab informatsiooni vahetult üksikute kaadrite kohta.
Kaadri mõõtmed (Image width ja Image depth) tuuakse siin teadetena, neid siin muuta ei saa.
Parameetrid Image Left ja Image Top määravad nihke suuruse loogilise ekraani vasaku ülemise nurga suhtes ja määratakse kasutaja poolt.
Lülitiga Interlaced saab määrata kas kujutise fail salvestatakse ülerealiselt Interlaced või pideva voona NonInterlaced.
Lokaalset värvipaliitrit Local palette ei ole soovitatav kasutada, kuna iga lokaalne paliiter suurendab faili mõõtmeid 779 baidi võrra ja võib halvendada värvide kuvamist kaadrite vahetumisel.
Ploki pealkirja Bloc title ei kuvata ja ta on kaadri lühidaks tekstiliseks iseloomustuseks.
Ülesanne 2. Loome uue alamkausta kausta "HTML40" ja joonistame 3. GIF formaadis kaadrit.
Ülesanne 3. Loome omaloodud GIF failide alusel animatsiooni animatsioonitarga Animation Wizard abil.
Ülesanne 4. Omaloodud animatsiooni parameetrite muutmine.
Edu Teile!